<اسد: نتایج گفت‌وگوی ایران-آمریکا برای سوریه هم مثبت خواهد بود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1094
نویسنده : کامران وزیری

وی اظهار داشت: از ابتدای بحران ما گفتیم که فعالیت سیاسی و یا راه حل سیاسی بخش مهمی از این بحران است اما زمانیکه تروریسم وجود دارد نمی‌توان توقع داشت که راه حل سیاسی به حل و فصل همه مشکلات بیانجامد اما با وجود این باید روند سیاسی ادامه یابد بنابراین موضوع به نشست سوری‌ها بر سر یک میز برای بررسی نظام سیاسی مورد نظر آنها و آینده سوریه مربوط است و هر آنچه درباره آن به توافق برسند به منظور حصول موافقت ملت سوریه درباره هر بخش از آینده این کشور، این توافقات به همه پرسی گذاشته خواهد شد خواه قانون اساسی باشد یا هر قانون و هر موضوع دیگری و این کاری است که ما از ابتدای بحران انجام می‌دهیم و همچنان نیز ادامه خواهیم داد.

افراد مسلح را معارض نمی‌دانیم آنها تروریست هستند

رئیس جمهور سوریه ضمن مخالفت با اطلاق نام معارضین بر گروه‌های مسلحی که علیه نیروهای دولتی می‌جنگند، تاکید کرد: معارض بودن یک دیدگاه سیاسی و برنامه سیاسی است اما اگر اسلحه، خرابکاری، قتل و ترور که باشد این دیگر معارض بودن نیست این در سراسر جهان و همه کشورها به تروریسم شناخته شده است و لذا ما می‌توانیم با هر حزب معارضی گفت‌وگو کنیم اما آنچه که مربوط به افراد مسلح است اگر آنها دست از اسلحه بردارند ما نیز برای گفت‌وگو با آنها همانند سایر شهروندان دیگر آماده خواهیم بود.

اسد در پاسخ به سوالی درباره حضورش در کنفرانس ژنو 2 نیز تصریح کرد: این به چارچوب کنفرانس ژنو بستگی دارد زیرا این کنفرانس تا کنون روشن نیست که چه کنفرانسی است و چه کسانی در آن شرکت خواهند کرد و چه معیارهایی برای آن خواهد بود بنابر این ما به عنوان دولت باید آماده باشیم زیرا نمی‌توانیم مشخص کنیم که چه کسی ریاست هیئت ما را بر عهده خواهد داشت و باید چارچوب کنفرانس و معیارهای آن مشخص شود.

اسد همچنین گفت: همانگونه که گفتم هر حزب سیاسی می‌تواند در این کنفرانس شرکت کند اما ما نمی‌توانیم به عنوان مثال از سازمان‌های وابسته به القاعده و یا تروریست‌ها حرف بزنیم و نمی‌توانیم با افرادی که خواهان دخالت خارجی و نظامی در سوریه هستند مذاکره کنیم.

قطر و عربستان کشورهای وابسته هستند و آمریکا سرور آنهاست

رئیس جمهور سوریه از قطر و عربستان به عنوان کشورهای وابسته یاد کرد که سرور آنها آمریکاست و افزود: اگر آمریکا در کنفرانس ژنو 2 حضور یابد در آن صورت حضور دیگر کشورهای وابسته تنها صوری خواهد بود و اگر ما بخواهیم در مورد احزاب سوری صرف نظر از اسامی آنها صحبت کنیم- منظورم عملکرد آنها در طول بحران است – در آن صورت می‌توانیم درباره آن بحث کنیم و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

اسد درباره ایده استقرار نیروهای بین‌المللی در سوریه نیز اظهار داشت که این کار شدنی نیست، صحبت ما درباره دو کشوری که با هم جنگ دارند مانند سوریه و اسرائیل نیست که جبهه روشنی وجود دارد و نیروهای سازمان‌ ملل می‌توانند در دو طرف مرز و یا در خط آتش بس مستقر شوند و موضوع کاملا متفاوت است، صحبت ما درباره گروهک‌هایی که ممکن است در همه جای سوریه و داخل هر شهری باشند، نیست و بر این اساس حتی اگر فرض بر این باشد که ما این ایده را بپذیریم این برای ما قابل قبول نیست و اگر هم قبول کنیم در آن صورت این نیروها کجا مستقر خواهند شد؟ هیچ کس نمی‌تواند نقشه راه آن را ترسیم کند و باید نقشه روشنی در کار باشد و این نقشه در حال حاضر نیست؛ گروهک‌هایی هستند که از هر مکانی می‌آیند و متشکل از تروریست‌ها هستند که باید با آنها جنگید.

کشورهای اروپایی قادر نیستند درباره کنفرانس ژنو 2 ایفای نقش کنند

اسد همچنین درباره ایفای نقش احتمالی اتحادیه اروپا درباره کنفرانس ژنو 2 سخن گفت و این سوال را پرسید: آیا اروپا از لحاظ سیاست و اقدامات سیاسی مستقل از آمریکاست؟ من از تعدادی از مسئولان اروپایی شنیدم که آنها درباره آنچه ما می‌گوئیم متقاعد می‌شوند اما نمی‌توانند آن را اعلام کنند و این نخستین بار و تنها در این بحران نیست. درباره هر نقشی باید از دو جنبه به آن نگاه کرد: اول اعتبار و صادق بودن آن نقش است و دوم رابطه آن فرد یا کشور یا دولت با طرف‌های دیگر است، واقعیت امروز این است که بیشتر کشورهای اروپایی از زمان روی کار آمدن «جرج بوش» از بیش از 10 سال قبل، پیرو سیاست‌های آمریکا در تعامل با کشورهای مختلف هستند و زمانیکه مشکل یا اختلافی با هر کشوری پیدا می‌کنند همه روابط خود را قطع می‌کنند و در سایه عدم وجود هیچ ارتباطی هیچ طرف مشخصی نیز نمی‌تواند نقشی را ایفا کند همچنانکه هیچ صداقتی نیز نمی‌تواند داشته باشد.

اسد این سوال را مطرح کرد که وقتی درباره کمک‌های انسانی سخن می‌گوئیم چگونه می‌توان درباره صداقت یک کشور اروپایی سخن به میان آورد در حالی که آنها بدترین محاصره را بر سوریه تحمیل کرده‌اند به گونه‌ای که از زمان استقلال سوریه شاهد چنین محاصره‌ای نبود.

وی اظهار داشت: بهتر است که پیش از درخواست ایفای نقش، برخی چیزها را بررسی کنیم، ما از ایفای هر نقشی استقبال می‌کنیم و از هر کشوری که به سوری‌ها کمک کنند، حمایت می‌کنیم اما بسیاری از کشورهای اروپایی امروز توانایی ایفای این نقش را ندارد زیرا عوامل موفقیت آن و شایستگی و نفوذ لازم برای ایفای این نقش را دارا نیستند.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره تماس تلفنی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و تاثیرات آن بر تحولات سوریه گفت: من معتقدم که این موضوع بنا به چند دلیل در تحولات سوریه تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی افزود: اولا ایران هم‌پیمان سوریه است و دوم اینکه ما به ایرانی‌ها اعتماد داریم و سوم اینکه ایرانی‌ها همانند سوری‌ها و هر کشور دیگری در جهان به آمریکائی‌ها اعتماد ندارند و من معتقدم که تعدادی از هم‌پیمانان آمریکا به دولت این کشور اعتماد ندارند.

اسد تاکید کرد: نزدیکی ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها تنها یک اقدام ساده نیست بلکه حرکتی کاملا حساب شده است و به تجربه ایرانی‌ها با آمریکا از زمان انقلاب ایران در سال 1979 متکی است اما اگر آمریکایی‌ها در این نزدیکی روابط صادق باشند در آن صورت من معتقدم که نتایج آن نه تنها در خصوص بحران سوریه بلکه در همه مسائل مثبت خواهد بود و بازتاب آن را در همه مشکلات منطقه خواهیم دید.

ادعای آمریکا در مورد غوطه را نمی‌توان باور کرد

وی تصریح کرد: ارتش از این سلاح (شیمیایی) در طول دو و نیم سال و در اوضاع بسیار سخت در مناطق مختلف سوریه که تعداد بیشتری از تروریست‌ها در مناطق دیگر حضور داشتند، استفاده نکرده است، این در حالی است که تعداد آنها بیشتر از حومه دمشق نیز بوده؛ حالا ما چرا در آن مناطق از این سلاح استفاده نکردیم و بیاییم در این منطقه ( الغوطه) از سلاح شیمیایی استفاده کنیم؟

اسد ابراز داشت که نمی‌توان داستان آمریکا در مورد حوادث الغوطه را باور کرد. وی گفت: خود ما از هیئت سازمان ملل متحد که مسئولیت تحقیقات در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده، قبل از حوادث الغوطه دعوت کردیم تا به سوریه بیایند؛ اما در روز بعد از ورود آنها این ادعاها و شایعات مطرح شد که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. آیا می‌توان این را باور کرد؟

وی گفت که آمریکا موانعی را در مسیر ورود کارشناسان به سوریه برای تحقیقات در مورد حوادث خان العسل ایجاد کرد، این در حالی بود که سوریه خواستار ورود این هیئت به سوریه بود.

اسد در مورد اظهارات پیشین خود مبنی بر اینکه نمی‌توان از سلاح‌های شیمیایی در شهرها استفاده کرد، چرا که دهها هزار نفر از جمله عناصر ارتش را به کام مرگ میبرد، گفت: هیچ کس در مورد صحت این سناریوها و تصاویر تحقیق نکرده است؛ در بسیاری از مناطق دیده شده که همین عکس کودکان به انواع مختلف و در مکان‌های ادعایی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. شما می توانید این عکس را در اینترنت ببینید.

رئیس جمهور سوریه در عین حال به ادله موجود از جمله مواد شیمیایی و کانتینرهای مورد استفاده تروریست‌ها اشاره کرده و گفت که اعترافات تعدادی از تروریست‌ها نیز که مواد شیمیایی را از کشورهای همسایه به سوریه منتقل کرده‌اند، موجود است. علاوه بر اینکه شاخص هایی نیز در مورد منافع طرف مقابل از این حمله وجود دارد.

اسد این نکته که یکی از عناصر پیرامونی وی یا ارتش بدون اجازه وی از سلاح های شیمیایی را استفاده کرده باشد، بعید دانست و این ادعاها و فرضیه‌ها را داستان‌های کودکانه خواند.

اگر کناره گیری من اوضاع را بهتر کند آماده این کار هستم/اگر ملت سوریه مرا بخواهند، نامزد ریاست‌جمهوری می‌شوم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد ترک قدرت فکر کرده است یا نه، پاسخ داد: اگر ترک قدرت از سوی من اوضاع کشور را بهتر کند، من به سادگی و بدون تردید آن را می پذیرم، اما سوال این است که آیا اوضاع بهتر خواهد شد یا نه؟ من به عنوان رئیس جمهور در این شرایط باید در موضع خود باشم؛ چرا که هنگامی که انسان از یک طوفان عبور می کند درست نیست کشتی را رها کند، انسان نباید موضعش را ترک کند و کشور را در طوفان رها کند. مأموریت تو این است که کشتی را به ساحل آرامش و امنیت برسانی، نه اینکه ملت سوریه را رها کنی.

بشار اسد در مورد آینده سیاسی این کشور گفت: تنها وسیله صندوق‌های رأی است؛ چرا که تنها راهی است که ملت سوریه دیدگاه‌های خود را در مورد فردی که برای حاکمیت می‌خواهند، بیان می‌کنند. من تابع ملت سوریه خواهم بود، هیچ راه دیگری در جهان وجود ندارد، البته این موضوع دیگر بستگی به گروه‌های سیاسی در سوریه ندارد، این تصمیم هر شهروند سوری است.

اسد تصریح کرد: اگر قبل از انتخابات احساس کنم که ملت سوریه مرا می خواهند، ‌خود را نامزد انتخابات خواهم کرد، اما اگر احساس کنم این تمایل را ندارند، در آن شرکت نمی‌کنم.

وی در پایان این مصاحبه تصریح کرد: به اعتقاد من تنها چیزی که الان می توانم بگویم این است که ما تنها یک گزینه پیش رو داریم و آن این است که از کشور دفاع کنیم؛ ما اول باید از دست تروریست‌ها و ایدئولوژی و ترورهای آنها خلاص شویم؛ در مرحله دوم حتی اگر از این بحران عبور کردیم، مسایل زیادی وجود دارد که باید به آنها بپردازیم، این بحران پیامدهای زیادی از جمله تبعات روانی و ایدئولوژیک و اجتماعی در جامعه ایجاد خواهد کرد، ما کارهای زیادی داریم، اما می‌توانم با اطمینان بگویم که می‌توانیم سوریه را بسیار بهتر از قبل از آغاز بحران بسازیم.

بشار اسد گفت: ما نیاز به اصلاحات داریم و نمی توانیم بدون آن کاری انجام دهیم؛ اصلاحات بخش مهمی از صحبت‌های من است؛ اصلاحات محور اساسی بهبود اوضاع سوریه است؛ این قطعی است؛ اما معنا ندارد که من آن را مایه امید خارجی‌ها و غربی‌ها نمایم، من تنها می‌توانم مایه امید سوری ها باشم، نه گروه‌های دیگر.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: